Rundfunk

Schau

vr 10 mei 2024 20:15

Laatste kans

Na het succes van Wachstumsschmerzen en Todesangstschrei is Rundfunk terug met de nieuwe voorstelling Schau. Nog grootser en scherper!

De nieuwe Schau van Rundfunk. Echt een Schauschau. Een schauwy Schauschau. Welbeschaud beschauen we deze Schau schauwieschau als onze schauste Schau. Wees toeschauer van dit Schaubizzspektakel, want het schau wel eens een afschauelijk schaurmant Schauspel kunnen worden. Dus hup, Schauders eronder en zeg tegen de taxischauffeur: op naar de Schauburg!


Rundfunk
Het duo Rundfunk (Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde) beleefde een droomdebuut. Na de succesvolle televisieserie ontving hun eerste theatervoorstelling Wachstumsschmerzen een vloedgolf aan lovende recensies, ontstond er een ware run op de kaarten en wonnen ze de Neerlands Hoop 2018. Ook voor hun tweede voorstelling Todesangstschrei werden zij genomineerd voor de Neerlands Hoop. Na een succesvolle televisieserie, een bioscoopfilm en twee uitverkochte theatertours, komen de heren in de zomer van 2023 met een nieuwe komedieserie: Rundfunk: Duco en Roy.

Waarschuwing voor bezoekers met epilepsie: in de voorstelling Shau zitten stroboscopische lichteffecten.

Lees hier het FHM interview mbt de teaser hierboven

 

Eindtijd: +/- 21.45 uur (geen pauze)

Let op: eindtijd is een indicatie, tijden kunnen afwijken.

Volkskrant ★★★★ - "Het comedyduo Tom van Kalmthout (33) en Yannick van de Velde (34) is in topvorm.", "Dankzij spetterend licht, geluid en decor is het in de regie van Peter van de Witte ook een traktatie voor de zintuigen.’", "Maar voor nu zijn we meer dan tevreden met dit sketch-bombardement: de 90 minuten razen voorbij en je verveelt je geen seconde."

Theaterkrant - Keuze van de criticus -  "flitsende sketches vol incorrecte, schaamteloze, soms heerlijk flauwe en puberale humor, absurde hersenspinsels en onvoorspelbare wendingen. Spatzuiver getimed en geacteerd.", "Met hun enorme inventiviteit hebben Van Kalmthout en Van de Velde van alledaagse zaken absurde sketches gemaakt. De chemie tussen de twee is prachtig. Spel, inhoud, de onvoorspelbare wendingen en omkeringen zijn vaak al zo lachwekkend dat een ‘grap’ overbodig is."

Trouw ★★★ - "Toewijding en vakmanschap zijn de woorden die opkomen bij het aanschouwen van Schau, de derde voorstelling van cabaretduo Rundfunk.", "Rundfunk laat niets aan het toeval over, terwijl juist uit het loslaten van de controle soms de mooiste kunst ontstaat.", "Yannick en Tom geven zich helemaal op het podium.", "De twee beheersen de kunst van het sketches maken tot in de puntjes.", "Briljant geacteerd en puntgaaf geënsceneerd"

Telegraaf - "Rundfunk-mannen bewijzen wéér hoe oergeestig ze zijn.", "Bikkelharde en absurdistische humor", "Ook deze derde sketches-invasie is hilarisch ongemakkelijk", "Tom en Yannick zijn oergeestig en incorrect", "Laten op geheel eigen wijze zien dat instampen op maatschappelijke gevoeligheden hilarisch is."

Bekijk hier de aftermovie na de première

‘EIGENLIJK ZIJN WE HEEL ZACHTE KUNSTKINDEREN’

Cabaretduo Rundfunk (Yannick van de Velde, 34 en Tom van Kalmthout, 32) toert binnenkort door Nederland met programma nummer drie, Schau. Misschien íéts volwassener dan wat ze tot nu toe hebben gemaakt, “maar misschien ook wel niet. We maken uiteindelijk gewoon wat we zelf grappig vinden”.

Eerst maar even over hun voorliefde voor de Duitse taal, want alles wat ze maken – hun naam incluis – is Duits. Schau, wat zich laat vertalen als ‘kijk’ of ‘show’, is de opvolger van Wachstumsschmerzen (Groeipijn) en Todesangstschrei (Doodsangst), ze braken in 2015 door met de ‘Onvollldoende’-sketch waarin Pierre Bokma een leraar Duits speelt en wie in de wereld van Rundfunk een potje bingo wint, roept ‘Heil Hitler’. Yannick: “Alles klinkt veel vleziger in het Duits. Neem een woord als vlinder: dat is dan ‘papillon’ in het Frans, ‘farfalle’ in het Italiaans en ‘Schmetterling’ in het Duits.” Grijzend: “Er zit agressie in, dat past bij ons.”

Hoe dan ook: Schau dus, een titel die kwam bovendrijven nadat er bij het schrijven onbedoeld toch een soort thema kwam bovendrijven. Yannick: “We kwamen erachter dat veel scènes die we bedachten gaan over de buitenkant die mensen laten zien, hun mooie, vette showkant. Dat vinden we fascinerend, want vaak zijn ze juist tyfusongelukkig. Maar ze gooien zichzelf op Instagram en in podcasts in de uitverkoop, terwijl je wéét dat ze ook een lelijke, ellendige kant hebben.” Tom: “Dat is grappig om naar te kijken. Kijk, mensen zijn natuurlijk gewoon kutwezens. IJdel, egoïstisch. Door onze opvoeding en door vallen en opstaan leren we ons in de maatschappij beter te gedragen en ons op een nette manier te verhouden tot anderen, maar die nare kanten blijven we gewoon houden. Dat geeft niet, da’s juist leuk – maar het lijkt wel alsof die kant van ons niet mag bestaan.” Yannick: “Tom, mijn superster, heeft geen slechte eigenschappen, hij is het enige perfecte mens op aarde.” Tom: “Dat is lief, Jan-Nick, maar ik zeg een heleboel domme dingen en ik ben ook ijdel.” Yannick: “Toch ben je perfect.”

Hartsvrienden

Ze leerden elkaar kennen tijdens de auditiedagen van de Toneelschool, “het was liefde op het eerste gezicht”. Diepe vriendschap, Peppie en Kokkie, vanaf dag één. Tom: “Wij werden op de Toneelschool door iemand ‘de jongens achter in de bus’ genoemd, en daar was de hele klas het mee eens. Wij beledigd, want we dachten dat we werden gedist. Dus als ze vervolgens iets tegen ons zeiden, antwoordden wij: ‘Sorry jongens, jullie moeten even iets harder praten, want we zitten achter in de bus.” En dat is zo gebleven. Behalve samen werken, zien ze elkaar privé ook heel veel. Gamen, uit eten, praten over voetbal, films. Yannick: “Van vrijwel alle dingen die ik leuk vind, weet ik dat hetzelfde geldt voor Tom. Negentig procent van onze cirkels overlappen. Die laatste tien procent is dan dat ik een kind heb en Tom graag helemaal naar de kloten gaat.” Tom: “Dit is onze tweede relatie, maar dan platonisch.” Weten ze dan ook alles over elkaar? Tom: “Ik weet weinig over Yannick in de slaapkamer. Maar dat is omdat we mannen zijn. We praten veel liever over voetbal dan gevoelens. Maar dat betekent niet dat we alfamannen, zijn hè. We doen wel stoer en hip, maar als we echte mannen waren geweest, werkten we nu op de Zuid-as. We zijn meer heel zachte kunstkinderen. Lief en gevoelig.” Gegniffel.

Parallel

Van de Velde heeft al jaren een relatie met Yentl Schieman, de ene helft van cabaretduo Yentl en De Boer, samen hebben ze een dochter van vier. Van Kalmthout is zeven jaar samen met zijn vriendin. Eenzijdig ouderschap kan een vriendschap veranderen, maar daarvan is bij deze twee geen sprake. Yannick: “Het enige wat is veranderd, is dat er nu meer gepland moet worden. Een repetitie kan niet meer even twee uur uitlopen, dat werk. Maar ik heb zelf helemaal geen ambitie om in onze voorstellingen iets over kinderen te zeggen. Ík vind vader zijn het allermooiste in de wereld, maar dat boeit verder niemand. Alles wat erover te zeggen is… Nou ja, dat zijn toch wel de meest platgetrapte paden. Het past ook niet bij wat Tom en ik grappig vinden.” Tom: “En ik weet niet hoe het voelt, een kind hebben, dus ik sla er sowieso niet op aan. Dus dan wordt ’t lastig. En ik vind Yannick helemaal niet veranderd. Hij heeft iets heel groots en belangrijks erbij gekregen in het leven, maar dat maakt wat wij samen doen niet minder belangrijk. Zolang we dat allebei zo voelen en er heel veel geld mee verdienen, is er geen probleem.” Yannick: “Héél veel geld.” Tom: “En verder kijken we niet té ver vooruit. Hoewel we misschien wel ooit nog een musical willen maken.”

Hoge verwachtingen

De recensies van wat ze tot nu toe hebben gemaakt – twee cabaretvoorstellingen, een film, tv-series – zijn onveranderd lyrisch en iedereen wil met de twee jongens achterin de bus samenwerken. En ook al lijkt het of alles wat ze aanraken verandert in goud, natúúrlijk zorgt dat voor druk. Tom: “Vooropgesteld hebben we zelf geen zin om anderhalf jaar te toeren met een programma dat we zelf maar matig vinden, dus we zijn pas tevreden als Schau het allerbeste is wat we kunnen. We merken daarbij ook dat deze show iets anders is dan de eerste twee. De scènes zijn wat langer, het is íéts volwassener. Minder hap-snap. Denk ik hoor, weet ik veel. Jezus wat is dit moeilijk.” Yannick: “Wij vinden het altijd heel moeilijk om iets te vertellen over onze nieuwe voorstelling, omdat we het daarín al vertellen, snap je? We werken er tyfushard aan, hebben heel erg nagedacht over wat we willen vertellen aan het publiek, zo van: dit is wat we maken en leuk vinden. Maar het dan uitleggen? Dan veranderen we opeens in twee heel onhandige gasten.” Diepe zucht van Yannick, getergde blik van Tom. “Kom nou maar gewoon kijken.”

Carolien Spaans

(credits)

Met:        
Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde
Tekst, concept:
Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde
Regie:
Peter van de Witte
Decorontwerp:
Janne Sterke
Lichtontwerp:
Bart van den Heuvel
Kostuumontwerp:
Esmeé Thomassen
1e Inspeciënt / licht:
Wouter Moscou
Geluid:
Rick Arkes
Producent:
More Theater Producties
Tourneeplanning en Publiciteitsmateriaal:
Senf Theater, Delft

tel. +31 (0)10 592 31 55 of www.senf.nl
 Website:
www.rundfunk.sexy

www.moretheater.nl